Zima_bez_leda Zima_bez_leda

Енергетска сертификација објеката

Нови Закон о планирању и изградњи уважава значај енергетске ефикасности објеката. Обавеза унапређења енергетске ефикасности објеката дефинисана је у фази пројектовања, извођења, коришћења и одржавања (члан 4), тако да се прописана енергетска својства утврђују издавањем сертификата о енергетским својствима објеката. У Закону су прецизно дефинисани најважнији појмови унапређење енергетске ефикасности и енергетска својства објеката. Први појам се дефинише као смањење потрошње свих врста енергије, уштеда енергије и обезбеђење одрживе градње применом техничких мера, стандарда и услова пројектовања, планирања, изградње и употребе објеката. Други као стварно потрошену или оцењену количину енергије која задовољава различите потребе које су у вези са стандардизованим коришћењем објекта (што укључује грејање, припрему топле воде, хлађење, вентилацију и осветљење).

Прописана енергетска својства утврђују се издавањем сертификата о енергетским својствима објекта који издаје овлашћена организација која испуњава прописане услове за издавање сертификата о енергетским својствима објеката. Сертификат о енергетским својствима објекта чини саставни део техничке документације која се прилаже уз захтев за издавање употребне дозволе. Испуњеност услова посебним решењем утврђује министар надлежан за послове грађевинарства, односно ближе прописује енергетска својства и начин израчунавања топлотних својстава објеката високоградње, енергетске захтеве за нове и одстојеће (постојеће) објекте, као и услове, садржину и начин издавања сертификата (члан 205).

 

 

Description: 1 Сагласно нашој националној стратегији, један од пет основних приоритета је рационална употреба квалитетних енергената и повећање енергетске ефикасности у производњи, дистрибуцији и коришћењу енергије код крајњих корисника услуга



Енергетска ефикасност као глобална политика

Климатске промене су предмет опште пажње и глобално су решаване применом Оквирне конвенције Уједињених нација о промени климе (UNFCCC), донесене 1992. у Рио де Жанеиру, а затим путем Кјото протокола, донесеног 1997. године. Протокол није дао очекиване резултате, али је значајан као покушај глобалног договора у вези са ублажавањем проблема изазваних климатским променама. Проблем је у томе што Протокол нису ратификовали велики загађивачи (САД, Кина, Индија, Бразил), па тако треба улагати напоре да и ти највећи емитенти штетних гасова преузму обавезу ограничења, односно смањења емисија. Протокол из Кјота је први покушај глобалног договора о мерама за заштиту климе. Нови глобални договор који се припрема (у Копенхагену, децембра 2009) требало би да обухватити све земље и дефинише одговарајуће принципе одрживог развоја. Основни циљ будућег договора о клими је редукција емисије угљен-диоксида и других гасова са ефектом стаклене баште до 2050. године, за 50 одсто или више у односу на 1990. годину.

Европска унија је усвојила свој акциони план до 2020. године назван 3 x 20%, што значи смањење потрошње енергије за 20 одсто, повећање коришћења обновљивих извора за 20 одсто и смањење емисије угљендиоксида и осталих гасова са ефектом стаклене баште за 20 одсто. Већ сада се раде планови за 2030. годину, који су амбициознији и разликују се од земље до земље.

Најзначајније директиве које је ЕУ донела у овој области су: Директива о енергетским карактеристикама зграда (2002/91/ЕЦ), Директива о енергетској ефикасности и енергетским услугама (2006/32/ЕЦ), Директива 89/106/ЕЕЦ о усклађивању законских и управних прописа држава чланица о грађевинским производима, Директива о коришћењу обновљивих извора енергије (2009/28/ЕЦ) и Директива 93/76/ЕЕЦ о ограничавању емисије угљендиоксида повећањем енергетске ефикасности.

Земље чланице доносе националне прописе на бази тих директива поштујући оквирне захтеве и уважавајући специфичности свог поднебља. Остварена енергетска ефикасност објекта исказује се енергетским сертификатом.

 

 

 


Енергетска ефикасност као стратешко опредељење Србије

Сагласно Стратегији, један од пет основних приоритета јесте рационална употреба квалитетних енергената и повећање енергетске ефикасности у производњи, дистрибуцији и коришћењу енергије код крајњих корисника енергетских услуга. Овај приоритет је значајан пре свега због усклађивања производње енергије са реалним потребама сектора потрошње енергије, али и са аспекта смањења утицаја сектора енергетике на животну средину, повољног утицаја на ефикасност привреде, стандард грађана и смањење увозне зависности. Повећање енергетске ефикасности је као приоритет препознат и у оквиру стратегије којом се уређује привредни развој Републике Србије до 2012. године и у Националном програму заштите животне средине. Осим тога, рационална употреба енергије и повећање енергетске ефикасности данас су кључни елементи енергетске политике великог броја земаља, али и кључни елементи одрживог развоја.

Законом о енергетици (2004) уређени су циљеви енергетске политике и начин њеног остваривања, начин организовања и функционисања тржишта енергије, услови за уредно и квалитетно снабдевање купаца енергијом и услови за остваривање безбедне, поуздане и ефикасне производње енергије, управљање системима преноса, транспорта и дистрибуције енергије и начин обезбеђивања несметаног функционисања и развоја ових система, услови и начин обављања енергетских делатности, услови за остваривање енергетске ефикасности и заштите животне средине у обављању енергетских делатности и надзор над спровођењем овог закона. Овим законом су утемељене Агенција за енергетику и Агенција за енергетску ефикасност са задатком да спроводе и предлажу активности у циљу повећања енергетске ефикасности и повећаног коришћења обновљивих извора енергије, укључујући и припрему техничких и других прописа који се односе на повећање енергетске ефикасности.

Влада Србије основала је 2001. године Национални програм енергетске ефикасности у оквиру Министарства науке и заштите животне средине, чиме је обезбеђено формирање пет регионалних центара за енергетску ефикасност у универзитетским центрима (Београду, Новом Саду, Нишу, Крагујевцу и Краљеву). Регионални центри требало би да обезбеђују спровођење регионалних програма енергетске ефикасности и примене обновљивих извора енергије самостално или у сарадњи са другим регионалним институцијама.

Кључна баријера у реализацији програма повећања енергетске ефикасности су нереални паритети цена енергената и њихова нестабилност, а пре свих однос цене електричне енергије и горива, тако да корисници немају економског интереса да улажу у пројекте повећања енергетске ефикасности. Поред финансијске баријере, имају изражену и социјалну димензију. Енергија у Републици Србији није роба. Знатан део бриге о социјалном статусу становништва одвија се преко цена енергије и уопште положаја енергије и енергената, што је дестимулативно за програме повећања енергетске ефикасности. Техничке баријере се односе на техничко-технолошко заостајање за развијеним светом, па и најближим окружењем.

Дефиниција енергетске ефикасности Ако је енергија потребна за грејање, припрему топле потрошне воде, вентилацију и климатизацију објекта, као и унутрашњу расвету у дозвољеним границама, објекат се оцењује као енергетски ефикасан. За праћење реализације програма у делу енергетске ефикасности потребно је успоставити базу енергетских индикатора, али и спровести истраживања, студије и анализе које би омогућиле прикупљање релевантних података о стању потрошње енергије у свим секторима потрошње (индустрија, саобраћај, домаћинства, јавне и комерцијалне делатности и пољопривреда), затим изградити и ојачати капацитете Агенције за енергетску ефикасност и Министарства рударства и енергетике, односно обезбедити активно учешће других релевантних институција у реализацији Програма.

 

 

 


Енергетско сертификовање зграда

С обзиром на то да је нови Закон о планирању и изградњи предвидео енергетско сертификовање, потребно је одговарајућим подзаконским актима даље дефинисати: зграде за које је потребно издати енергетски сертификат, и изузетке од енергетског сертификовања, енергетске разреде зграда, садржај и изглед енергетског сертификата, издавање и рок важења, енергетско сертификовање нових зграда и одстојећих (постојећих) зграда које се продају, изнајмљују или дају на лизинг, зграде јавне намене за које је обавезно јавно излагање енергетског сертификата, начин излагања и енергетско сертификовање, обавезе инвеститора односно власника зграде, поступак енергетског сертификовања, регистар издатих енергетских сертификата зграда.

Енергетски сертификат зграде мора да садржи референтне вредности како би се потрошачима омогућила процена енергетских својстава зграде, као и препоруке за економски повољно побољшање енергетских својстава зграде.

После свега реченог, могли бисмо да закључимо да енергетска ефикасност објекта постаје његова битна предност на тржишту некретнина. Мера постигнуте ефикасности сертификује се атестом на основу прописаних и остварених вредности термичке заштите објекта и утрошене енергије за грејање и остале потребе зависно од намене. Кључни показатељ је годишња потрошња енергије сведена на површину стамбеног објекта, односно јединицу запремине нестамбеног објекта.

Битан енергетски параметар су облик и оријентација објекта који одређују његову меру изложености спољашњим климатским утицајима (температура, ветар, влага, сунчево зрачење). Избором одговарајућег облика, оријентације и положаја објекта, као и одговарајућим избором конструктивних и заштитних материјала, може се постићи енергетска повољност објекта.

Енергетска ефикасност се постижи и коришћењем ефикасних система грејања, вентилације, климатизације, припреме топле воде и расвете, укључујући и коришћење отпадне топлоте и обновљиве изворе енергије колико је то могуће. Да би се овај процес реализовао, неопходно је обезбедити интегрисани приступ у испуњењу услова за постизање енергетске ефикасности у свим сегментима, затим утврдити све битне елементе методологије за одређивање (израчунавање) енергетских индикатора у нашим условима, и најзад припремити одговарајућа подзаконска акта којима се уређују питања енергетске ефикасности.

 

ПРЕУЗМИТЕ ДОКУМЕНТА: ЕНЕРГЕТСКА ЕФИКАСНОСТ и ЗАКОН О ПЛАНИРАЊУ И ИЗГРАДЊИ

 

Ценовник енергетских елабората, енергетских пасоша и техничке контроле

 

   
почетна | о нама | услуге | корисници | пројекти | конкурси | јавне набавке | документи | галерија | контакт email     facebook
Copyright © 2017 ЈП "Градска стамбена агенција" Панчево. All Rights Reserved.